dinsdag 1 december 2009

Heeft het ‘Pop-Up bedrijf’ de toekomst ?


Een pop-up bedrijf (tijdelijk bedrijf) is een samenwerkingsverband, waarbij het bedrijf ontstaat als er behoefte aan bestaat en verdwijnt als het niet meer nodig is. Bij een bepaalde klus wordt ad hoc een groep professionals samengesteld. Ze maken een werkverdeling, huren tijdelijke kantoorruimte en gaan aan de slag. Na het project wordt alles weer ontmanteld. Voor de hand ligt het voordeel van deze werkvorm dat opdrachtgevers gebruik kunnen maken van creatieve zzp-ers zonder ze in dienst te hoeven nemen. De overhead blijft beperkt en de kosten zijn gelimiteerd tot dat betreffende project.
Veel freelancers werken al als zodanig, en ik zie diverse voorbeelden o.a. in de horeca en de mediasector. Ik vind het een fascinerende samenwerkingsvorm die alles in zich heeft wat samenhangt met het nieuwe werken en vermoed een omvangrijke toekomst voor deze werkvorm.

Maar is dat voor een opdrachtgever ook in alle gevallen zo? Wat zijn de voor- en nadelen van deze bedrijfsvorm voor een opdrachtgever? Welke ervaringen zijn er al opgedaan hiermee?

Deze vraag heb ik op enkele LinkedIn groepen uitgezet. Ik ben benieuwd naar de ‘best en worst practices’ en of er bepaalde sectoren en branches eerder geneigd zijn tot het werken met deze bedrijfsvorm. Ik zal de inzichten binnenkort bundelen op deze blog. Wordt vervolgd…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor uw reactie op een artikel verschenen op het NextNovelty Blog.